donderdag 12 februari 2015

Tips voor het ontwerpen van logo's & huisstijlen

Apple logo breakup
Apple logo

Voor veel ondernemers is nadenken over huisstijl en dito logo een struikelblok, ze besteden er daarom liever geen tijd aan. Met deze tips maak je een logo waarmee je klanten bij je concurrenten weglokt. Ook veel starters beginnen direct met hun eigen huisstijl zonder goed na te denken over het design van hun logo. Met deze tips creëer je een aantrekkelijk logo en eventueel bijpassende huisstijl.



Rotterdam Vormgeving, freelance grafisch vormgever uit Utrecht.



1. Houd het simpel
Een goed logo zorgt voor directe herkenning, is veelzijdig te gebruiken en vooral gemakkelijk te onthouden. Om te zorgen dat mensen je logo herinneren, kun je je logo dan ook het beste simpel en puur houden. Onnodige opsmuk leidt alleen maar af van de boodschap. Leg de essentie bloot en bouw deze uit naar een effectief logo en dito huisstijl.

2. Maak het tijdloos
Een goed logo is tijdloos in de zin dat het in de loop van de tijd overeind blijft. Stel jezelf de vraag of het logo over tien jaar ook nog sterk zal zijn. Logo’s die meevaren op (kortlopende) trends vallen direct af. Deze logo’s moeten vaak voortijdig vervangen worden, wat grote kosten met zich meebrengt en vooral niet bijdraagt aan de kracht van een merk. Bovendien bereik je met het meegaan in trends die altijd bij anderen vandaan komen, nooit een uniek logo.

3. Wees onderscheidend
Een goed logo onderscheidt zich van de logo’s van concurrenten. Het dient tenslotte als herkenningsvorm voor een specifieke organisatie. Wanneer een logo een relatie aangaat met de naam, zorgt dat voor een betere herinnering. Hetzelfde geldt overigens voor alle andere merkcommunicatie. Een goed voorbeeld hiervan is de combinatie tussen de naam en het logo van G-sus, Puma en Apple.

4. Passend bij jou als ondernemer
Een goed logo visualiseert relevante emotionele en betekenisvolle waarden. Dit hoeft overigens niet te betekenen dat een logo op een directe manier moet verbeelden wat een organisatie doet. Kijk maar eens naar de Interbrand Top 100 logo’s . Geen van de merken verbeeldt direct de dienst of het product van het merk.

5. Samenvattend
Een goed logo werkt volgens het STOP-principe (Simpel, Tijdloos, Onderscheidend en Past bij het merk waar het voor staat). Hierdoor ontstaat een onderscheidend beeldmerk met een grote herkenbaarheid. De organisatie krijgt daarmee een logo en dito huisstijl die leeft en zich aanpast aan de boodschap en organisatie. Het logo maakt deel uit van de huisstijl en is niet alleen maar een postzegel in de rechterbovenhoek. Het wordt een onderdeel van de visuele identiteit. Vermijd het volgen van trends, durf te experimenteren en loop vooruit op de troepen.

Logo ontwerp uitbesteden
Zoals je hierboven kunt lezen is het ontwerpen van een goed logo en bijpassende huisstijl makkelijker gezegd dan gedaan. Het vergt veel oefening, voordat je een treffend logo ontwerpt die de juiste boodschap gecommuniceerd. Als je deze ervaring mist is het aan te raden om een ontwerper in te huren die deze ervaring wel heeft.

Een goede ontwerper weet de juiste vragen te stellen om tot de essentie van het ontwerp te kunnen komen. Dankzij zijn ervaring kan hij efficiënt werken en weet hij het juiste gevoel in een simpel en tijdloos beeld samen te vatten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten