Apple logo |
Voor veel ondernemers is nadenken over huisstijl en dito logo een struikelblok, ze besteden er daarom liever geen tijd aan. Met deze tips maak je een logo waarmee je klanten bij je concurrenten weglokt. Ook veel starters beginnen direct met hun eigen huisstijl zonder goed na te denken over het design van hun logo. Met deze tips creëer je een aantrekkelijk logo en eventueel bijpassende huisstijl.
Rotterdam Vormgeving, freelance grafisch vormgever uit Utrecht.
1. Houd het simpel
Een goed logo zorgt voor directe
herkenning, is veelzijdig te gebruiken en vooral gemakkelijk te
onthouden. Om te zorgen dat mensen je logo herinneren, kun je je logo
dan ook het beste simpel en puur houden. Onnodige opsmuk leidt alleen
maar af van de boodschap. Leg de essentie bloot en bouw deze uit naar
een effectief logo en dito huisstijl.
2. Maak het tijdloos
Een goed logo is tijdloos in de zin dat
het in de loop van de tijd overeind blijft. Stel jezelf de vraag of
het logo over tien jaar ook nog sterk zal zijn. Logo’s die meevaren
op (kortlopende) trends vallen direct af. Deze logo’s moeten vaak
voortijdig vervangen worden, wat grote kosten met zich meebrengt en
vooral niet bijdraagt aan de kracht van een merk. Bovendien bereik je
met het meegaan in trends die altijd bij anderen vandaan komen, nooit
een uniek logo.
3. Wees onderscheidend
Een goed logo onderscheidt zich van de
logo’s van concurrenten. Het dient tenslotte als herkenningsvorm
voor een specifieke organisatie. Wanneer een logo een relatie aangaat
met de naam, zorgt dat voor een betere herinnering. Hetzelfde geldt
overigens voor alle andere merkcommunicatie. Een goed voorbeeld
hiervan is de combinatie tussen de naam en het logo van G-sus, Puma
en Apple.
4. Passend bij jou als ondernemer
Een goed logo visualiseert relevante
emotionele en betekenisvolle waarden. Dit hoeft overigens niet te
betekenen dat een logo op een directe manier moet verbeelden wat een
organisatie doet. Kijk maar eens naar de Interbrand Top 100 logo’s
. Geen van de merken verbeeldt direct de dienst of het product van
het merk.
5. Samenvattend
Een goed logo werkt volgens het
STOP-principe (Simpel, Tijdloos, Onderscheidend en Past bij het merk
waar het voor staat). Hierdoor ontstaat een onderscheidend beeldmerk
met een grote herkenbaarheid. De organisatie krijgt daarmee een logo
en dito huisstijl die leeft en zich aanpast aan de boodschap en
organisatie. Het logo maakt deel uit van de huisstijl en is niet
alleen maar een postzegel in de rechterbovenhoek. Het wordt een
onderdeel van de visuele identiteit. Vermijd het volgen van trends,
durf te experimenteren en loop vooruit op de troepen.
Logo ontwerp uitbesteden
Zoals je hierboven kunt lezen is het
ontwerpen van een goed logo en bijpassende huisstijl makkelijker
gezegd dan gedaan. Het vergt veel oefening, voordat je een treffend
logo ontwerpt die de juiste boodschap gecommuniceerd. Als je deze
ervaring mist is het aan te raden om een ontwerper in te huren die
deze ervaring wel heeft.
Een goede ontwerper weet de juiste
vragen te stellen om tot de essentie van het ontwerp te kunnen komen.
Dankzij zijn ervaring kan hij efficiënt werken en weet hij het
juiste gevoel in een simpel en tijdloos beeld samen te vatten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten